Featured

Scratch Örnekleri-1: Scratch İle Pong Oyunu Yapalım

Share:
Scratch örneklerinin birincisi ile başlayalım. Bilişim teknolojileri ve yazılım (bilgisayar bilimleri) kodlama dersimizde öğrencilerimiz ile birlikte yapmak üzere hazırladığım PONG oyununu sizler ile de paylaşmak istedim. Öğrencileriniz ile birlikte bu oyunu yaparak gerçekten eğlenceli zamanlar geçirebilirsiniz ve öğrencilerinize kodlamayı da öğretmiş olursunuz. Scratch örnekleri ile diğer çalışmalarımı da hız kesmeden sizlerle paylaşmaya devam edeceğim. Scratch ile ilgili konu anlatım kağıdına ise baykodlama.blogspot.com/2017/07/scratch-pdf-konu-anlatim-kagidi adresinden ulaşabilirsiniz.

Kodlama dersi ile öğrenciler bu tarz projeler geliştirerek analitik düşünme ve problem çözme becerileri üst seviyeye çıkacaktır. Oyunda yer alan kodları tek tek açıklamaya çalışacağım. Ayrıca pong oyununun oynanış videosunu da ekledim :) Umarım hem bilişim teknolojileri öğretmenlerimiz için hem de öğrencilerimiz için faydalı olur.


Yukarıdaki görüntüde oyundaki karakterlerimiz var. Karakterlerimiz kırmızı engel, mavi yer ve top olmak üzere 3 adet. Bir de puan isimli değişken oluşturalım. 


Yukarıda yer alan kodlar kırmızı engelimiz ait kodlar. Kodlarımız engelin sağ ve sola hareket etmesini sağlıyor. Yeşil bayrağa tıkladığında ise alt kısmın orta tarafına geliyor. Denediğiniz zaman aslında daha iyi anlayabilirsiniz.



Yukarıdaki kodu topa yazıyoruz. Bu kodlar sayesinde topumuz 1 ile 180 değerleri arasında bir sayı üreterek o yöne dönüyor ve daha sonra sürekli olarak 10 adım gidiyor. 10 adım gitmesi topun biraz hızlı gitmesine neden oluyor. Eğer topun yavaş gitmesini isterseniz oradaki 10 değerini azaltabilirsiniz.


Yukarıdaki kodları yine topa yazıyoruz. Kodları açıklayalım. Yeşil bayrağa tıklandığı zaman PUAN değişkeni sıfır oluyor. Kısaca oyun başlayınca puanımız sıfır olacak.Daha sonra topumuz x=-12 y=40 konumuna gidiyor. Bu konum sahnenin yani ekranın tam ortasına yakın bir yer. Oyunumuz tekrar başladığında top ekranın ortasında olmuş olacak kısaca. Daha sonra yine 1 ile 360 arasında (siz bunu 1-180 de yapabilirsiniz) rastgele sayılar üreterek o yöne dönecek ve 5 adım ilerleyecek. İlk kodlarda dikkat ettiyseniz 10 :) Aslında o da 5 di ama öğrencilere topun nasıl hızlandırılacağını gösterirken 10 olarak kalmış :)


Şimdi geldik topun kırmızı engele çarptığında ne yapacağına. Aslında yine aynı mantık. Top kırmızı engele değiyorsa 1 ile 90 arasında rastgele sayı üret ve o yöne dön daha sonra 5 adım git ve puan değişkenini 1 arttır yani 1 puan ver. Topumuz her kırmızı engele çarptığında bir puan alacak ve bu şekilde devam edeceğiz. Oyunumuzu ilerleyen dönemde değiştirebiliriz. Mesela 10 puandan sonra oyunu daha da hızlandırabiliriz ya da tuğla kırma oyunu da yapabiliriz. Bu size ve öğrencilerinize kalmış bir durum :)



Topumuz yere yani mavi kısma değince ne olacağı ise hemen yukarıda yer alan kodlar içerisinde. İlk olarak eğer mavi yer topa değiyorsa OYUN BİTTİ diye konuş ve bütün blogları durdur yani oyunu bitir dedik. Bundan sonra yeşil bayrağa tıkladığımız zaman ise oyunumuz tekrar başlayacaktır. Umarım siz değerli bilişim teknolojileri öğretmenleri için faydalı bir yazı olmuştur. Ben derslerimde scratch ile kodlama konusunda mutlaka bu örneği yaptırıyorum. Hem öğrencilerimin dersi anlamasını sağlıyor hem de derste eğlenceli vakit geçirmiş oluyorlar. 

2 yorum: